II edycja Konferencji za nami..
Po południu 12 stycznia 2011 r. w gościnnych aulach (górnej i dolnej!) Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach zebrało się ponad dwieście osób zainteresowanych projektem indywidualizacji w procesie nauczania początkowego. Przypomnijmy, ze pierwsza edycja konferencji „Edukacja nakierowana na każde dziecko – indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III” pod honorowymi patronatami Ministra Edukacji Narodowej i Marszałka Województwa Śląskiego, odbyła się 4 grudnia 2010 r. w Gmachu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Niestety, nie wszyscy chętni (Sala Sejmu Śląskiego jest w stanie pomieścić tylko 380 osób) mogli w niej uczestniczyć – to dla nich właśnie Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej wraz z WOM Katowice, przy wsparciu Fundacji Elementarz i Nowej Szkoły zorganizowało drugą edycję konferencji.
Uroczystego otwarcia spotkania dokonały wspólnie – Dyrektor WOM - Anna Zakrzewska-Zamora oraz Prezes SNEP – Maria Lorek.
Konferencja składała się z dwóch części - „naukowej” i „praktycznej”.
W pierwszej z nich prof. dr hab. Katarzyna Krasoń, w jak zawsze w porywający i „kinestetyczny” sposób, przedstawiła wykład: Trening potencjalności, czyli kreacyjny klucz do indywidualizacji. Następnie Barbara Sosna (WOM) powiedziała o Edukacji nakierowanej na każde dziecko.
Po przerwie (lunch, sprawy organizacyjne, zwiedzanie stoisk) były trzy prezentacje, przybliżające praktyczne strony projektu systemowego:
Katarzyna Morawiec, reprezentująca Referat Wsparcia Systemowego EFS Urzędu Marszałkowskiego zapoznała uczestników z „Założeniami projektu MEN „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III”
Maria Lorek „czarno na białym” (choć w kolorze!) pokazała Jak szkoła powinna przygotować się do realizacji założeń projektu MEN dotyczącego indywidualizacji w nauczaniu i wychowaniu?
Katarzyna Sośniak przybliżyła uczestnikom sposoby diagnozowania uczniów i zaproponowała model Szkolnego Programu Indywidualizacji. Wykład nosił tytuł: Diagnoza i obszary wsparcia w Szkolnym Programie Wspierania Uczniów.
Mimo zmęczenia, czuliśmy niedosyt, że to już koniec. Wszyscy uczestnicy mieli okazję zapoznać się z bogatą ofertą pomocy dydaktycznych wspierających proces indywidualizacji, zakupić podręczniki (w tym praktyczny poradnik indywidualizacji – program „Ja i my” autorstwa Marii Lorek i Katarzyny Sośniak). Miło nam poinformować, że wśród materiałów szkoleniowych, które otrzymali uczestnicy, poza wieloma przydatnymi publikacjami, znalazł się najnowszy numer biuletynu SNEP - „Nauczyciel z klasą” – i, co równie dla nas miłe – przez czytelników oceniony na „naprawdę z klasą”. Takie oceny dodają nam skrzydeł i zachęcają do pracy nad kolejnymi numerami .
Warto wspomnieć, że w tym samym dniu, w godzinach przedpołudniowych w Sali Sejmu Śląskiego odbyło się spotkanie poświęcone projektowi systemowemu MEN dotyczącemu indywidualizacji, dzięki czemu część z nas zaliczyła „konferencyjny maraton” . Na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego znajdują się materiały z tego spotkania.
Serdecznie dziękujemy pani Ewie Jakubowskiej za wielka pomoc w organizacji konferencji w WOM.
Zdjęcia ilustrujące niniejszą notatkę wykonała Kasia Sośniak.